ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر دورة التعلم المعدلة 5E في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء مقارنة بالطريقة التقليدية. وبشكل محدد هدفت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الثلاثة الآتية التي تفرعت عن سؤال الدراسة الأساسي, وهي:
1. هل يختلف تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء باختلاف استراتيجية التدريس (دورة التعلم المعدلة , والطريقة التقليدية)؟
2. هل يختلف تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في مادة الأحياء باختلاف الجنس (ذكر, وأنثى)؟
3. هل هناك أثر في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء يعزى للتفاعل بين استراتيجية التدريس والجنس؟
تكونت عينة الدراسة من (118) طالبا وطالبة تم اختيارهم من مدرسة ثانوية للذكور ومدرسة ثانوية للإناث من المدارس الحكومية في مدينة المفرق, حيث تم اختيار شعبتين من شعب الصف الثاني الثانوي العلمي في المدرسة الثانوية للذكور, ووزعتا عشوائيا إلى مجموعة تجريبية (ن=22) تم تدريسها باستخدام دورة التعلم المعدلة, ومجموعة ضابطة (ن=28) تم تدريسها بالطريقة التقليدية. وتم اختيار شعبتي الصف الثاني الثانوي العلمي في المدرسة الثانوية للإناث, ووزعتا عشوائيا إلى مجموعة تجريبية (ن=34) تم تدريسها باستخدام دورة التعلم المعدلة, ومجموعة ضابطة (ن= 34) تم تدريسها بالطريقة التقليدية. وكانت المادة التعليمية هي وحدة الخلية وأنشطتها من كتاب الأحياء للصف الثاني الثانوي العلمي. وقام بتدريس المجموعة التجريبية والضابطة في مدرسة الذكور معلم مؤهل للقيام بذلك, وقامت بتدريس المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مدرسة الإناث معلمة مؤهلة للقيـام بذلك, واستمـرت فتـرة التجربة حوالي سبعة أسابيع في العـام الدراسي
وقد أظهرت المعالجات الإحصائية لبيانات الدراسة النتائج الآتية:
- وجدت فروق دالة إحصائياً في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء تعزى لاستراتيجية التدريس (دورة التعلم المعدلة, والطريقة التقليدية)؛ وكان التفوق في التحصيل لصالح الطلبة الذين تعلموا باستراتيجية دورة التعلم المعدلة, مقارنة بنظرائهم الطلبة الذين تعلموا بالطريقة التقليدية.
- لم يوجد أثر ذو دلالة إحصائية في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء يعزى للتفاعل بين استراتيجية التدريس والجنس.
وبناءً على هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
- لم توجد فروق دالة إحصائياً في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء تعزى للجنس (طالب, وطالبة).
Abstract
This study aimed at investigating the effect of the modified learning cycle 5E on the achievement of the scientific second secondary students’ in Biology compared with the traditional method. Specifically, the study aimed at answering the following three questions that have emerged from the major question.
1. Is there any difference in the scientific second secondary students’ achievement in Biology attributed to the instructional strategy (modified learning cycle, and traditional method)?
2. Is there any difference in the scientific second secondary students’ achievement in Biology attributed to sex (male/female)?
3. Is there an effect on the scientific second secondary students’ achievement in Biology that can be attributed to the interaction between instructional strategy and sex?
The sample of the study consisted of (118) students- male and female of two secondary governmental schools in Mafraq city; one for boys and the other for girls.
Two sections were chosen and randomly distributed into the experimental group (N=22) of the scientific second secondary classes at Mafraq secondary school for boys; and a control group (N=28). Two other sections of the second secondary scientific section at Princess Raya Bint Al-Hussain secondary school for girls were chosen; experimental (N=34). And control (N=34).
Both sections of the experimental groups were taught using the modified learning cycle, whereas the controlled groups were taught using the traditional method. The teaching material was a unit about the "cell" in Biology textbook for second secondary grade. Two qualified teachers taught each of the two groups for about seven weeks during the academic year 2003-2004. A pre-test and a post-test were used to measure the students’ achievement.
The statistical treatments of the data of the study showed the following findings:
• There were statistically significant differences in achievement of the scientific second secondary students’ in Biology that can be attributed to the instructional strategy (the modified learning cycle / the traditional method).Those differences were in favor of the students in the experimental group.
• There were no significant differences in the students’ achievement attributed to gender.
• There is no difference in the students' achievement that can be attributed to the factor of interaction between the instructional strategy and gender.
The researacher presents some recommendations upon the results of this study.
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر دورة التعلم المعدلة 5E في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء مقارنة بالطريقة التقليدية. وبشكل محدد هدفت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الثلاثة الآتية التي تفرعت عن سؤال الدراسة الأساسي, وهي:
1. هل يختلف تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء باختلاف استراتيجية التدريس (دورة التعلم المعدلة , والطريقة التقليدية)؟
2. هل يختلف تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في مادة الأحياء باختلاف الجنس (ذكر, وأنثى)؟
3. هل هناك أثر في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء يعزى للتفاعل بين استراتيجية التدريس والجنس؟
تكونت عينة الدراسة من (118) طالبا وطالبة تم اختيارهم من مدرسة ثانوية للذكور ومدرسة ثانوية للإناث من المدارس الحكومية في مدينة المفرق, حيث تم اختيار شعبتين من شعب الصف الثاني الثانوي العلمي في المدرسة الثانوية للذكور, ووزعتا عشوائيا إلى مجموعة تجريبية (ن=22) تم تدريسها باستخدام دورة التعلم المعدلة, ومجموعة ضابطة (ن=28) تم تدريسها بالطريقة التقليدية. وتم اختيار شعبتي الصف الثاني الثانوي العلمي في المدرسة الثانوية للإناث, ووزعتا عشوائيا إلى مجموعة تجريبية (ن=34) تم تدريسها باستخدام دورة التعلم المعدلة, ومجموعة ضابطة (ن= 34) تم تدريسها بالطريقة التقليدية. وكانت المادة التعليمية هي وحدة الخلية وأنشطتها من كتاب الأحياء للصف الثاني الثانوي العلمي. وقام بتدريس المجموعة التجريبية والضابطة في مدرسة الذكور معلم مؤهل للقيام بذلك, وقامت بتدريس المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مدرسة الإناث معلمة مؤهلة للقيـام بذلك, واستمـرت فتـرة التجربة حوالي سبعة أسابيع في العـام الدراسي
وقد أظهرت المعالجات الإحصائية لبيانات الدراسة النتائج الآتية:
- وجدت فروق دالة إحصائياً في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء تعزى لاستراتيجية التدريس (دورة التعلم المعدلة, والطريقة التقليدية)؛ وكان التفوق في التحصيل لصالح الطلبة الذين تعلموا باستراتيجية دورة التعلم المعدلة, مقارنة بنظرائهم الطلبة الذين تعلموا بالطريقة التقليدية.
- لم يوجد أثر ذو دلالة إحصائية في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء يعزى للتفاعل بين استراتيجية التدريس والجنس.
وبناءً على هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات.
- لم توجد فروق دالة إحصائياً في تحصيل طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي في الأحياء تعزى للجنس (طالب, وطالبة).
Abstract
This study aimed at investigating the effect of the modified learning cycle 5E on the achievement of the scientific second secondary students’ in Biology compared with the traditional method. Specifically, the study aimed at answering the following three questions that have emerged from the major question.
1. Is there any difference in the scientific second secondary students’ achievement in Biology attributed to the instructional strategy (modified learning cycle, and traditional method)?
2. Is there any difference in the scientific second secondary students’ achievement in Biology attributed to sex (male/female)?
3. Is there an effect on the scientific second secondary students’ achievement in Biology that can be attributed to the interaction between instructional strategy and sex?
The sample of the study consisted of (118) students- male and female of two secondary governmental schools in Mafraq city; one for boys and the other for girls.
Two sections were chosen and randomly distributed into the experimental group (N=22) of the scientific second secondary classes at Mafraq secondary school for boys; and a control group (N=28). Two other sections of the second secondary scientific section at Princess Raya Bint Al-Hussain secondary school for girls were chosen; experimental (N=34). And control (N=34).
Both sections of the experimental groups were taught using the modified learning cycle, whereas the controlled groups were taught using the traditional method. The teaching material was a unit about the "cell" in Biology textbook for second secondary grade. Two qualified teachers taught each of the two groups for about seven weeks during the academic year 2003-2004. A pre-test and a post-test were used to measure the students’ achievement.
The statistical treatments of the data of the study showed the following findings:
• There were statistically significant differences in achievement of the scientific second secondary students’ in Biology that can be attributed to the instructional strategy (the modified learning cycle / the traditional method).Those differences were in favor of the students in the experimental group.
• There were no significant differences in the students’ achievement attributed to gender.
• There is no difference in the students' achievement that can be attributed to the factor of interaction between the instructional strategy and gender.
The researacher presents some recommendations upon the results of this study.
الخميس مايو 09, 2013 10:32 pm من طرف قداري محمد
» استخدام طريقة العروض العملية في تدريس العلوم
الخميس أبريل 18, 2013 10:26 am من طرف قداري محمد
» Ten ways to improve Education
الخميس فبراير 21, 2013 8:44 am من طرف بشير.الحكيمي
» مقتطفات من تصميم وحدة الإحصاء في الرياضيات
الثلاثاء يناير 29, 2013 8:30 am من طرف بشير.الحكيمي
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء يناير 02, 2013 7:49 am من طرف انور..الوحش
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء ديسمبر 19, 2012 10:00 am من طرف محمدعبده العواضي
» الواجبات خلال الترم 5
السبت أكتوبر 06, 2012 11:12 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم4
السبت أكتوبر 06, 2012 11:11 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم3
السبت أكتوبر 06, 2012 11:10 pm من طرف بشرى الأغبري