استراتيجية لتعزيز التعليم عند الموهوبين
A 10-Step Inclusional Model: Giftedness
If you are uncertain about meeting the needs of gifted students within the regular classroom, these 10 steps will put you on the right path. These ten steps point out strategies that enable you to present learning opportunities to promote learning.
1. Always provide choices.
When you're establishing learning opportunities, provide more than one choice for them to demonstrate understanding. For instance, Let's say you're studying a country, let the students determine how they will present their information.
• Will they put together a tourist brouchure?
• Meal Menu from the country?
• Put together a commerical to entice people to come to the specified country.
• Create a poster, skit or radio announcement promoting the country.
You want to be able to provide choices that maximize student interest.
2. Let the students establish their learning goals and self-assessment strategies. These students need opportunities to self-assess and make critical judgements about their work.
3. Deviate from the same old, same old! This is an important step.
These students tend to learn best with non-traditional methods. Discovery learning needs to be promoted.
Prompt them with questions like:
• How can you find out?
• Where can you find that information?
• How do you know?
4. Always find out what these children already know.
Remember, if the learning isn't new, what are you doing it for? Use the KWL Chart (PDF) KWL charts to help with this process.
5. If a child already understands the concept, move onward. Always give them credit for what they already know.
6. Remember that gifted children often grasp concepts more quickly. Be prepared for this. Have challenge activities ready!
7. Always build upon their interests. Again the KWL chart will help establish what the interests are within a given topic.
8. Peer support is critical. Provide opportunity for gifted students to work with their intellectual peers.
9. Avoid drill and practice and note taking activities. This will cause boredom which often escalates into unacceptable behaviors. Keep them challenged. Provide ongoing challenging activities with a problem solving focus.
• For instance, instead of saying what is the perimeter of this 4 x 3 rectangle.
• Pose it this way: How many different rectangles can you make with a perimeter of 14 units?
• Give them dot paper or geoboards to discover the solutions.
• Ask if they've found all of the rectangles and do they know if the have.
10- Give project based learning PBL opportunities as much as possible!
عشر خطوات لنماذج شاملة عن الموهبة:
استراتيجيات لتعزيز التعليم للطلاب الموهوبين في الفصول العادية.
إذا لم تكن متأكداً من إشباع متطلبات الأطفال الموهوبين في الفصول الدراسية العادية , إليك هذه العشر خطوات و التي سوف توجهك إلى الطريق الصحيح. تشير هذه العشر خطوات إلى الإستراتيجية التي تستطيع من خلالها تقديم فرص تعليمية لدعم التعليم و تعزيزه.
1. احرص على توفير الخيارات دائماً.
عندما تؤسس فرص تعليمية , وفر أكثر من اختيار واحد لهم لتثبت الفهم لديهم.
مثلاً: دعنا نقول أنك تدرس دولة من الدول, دع الطلاب يخمنون كيف سوف يعرضون المعلومات.
• هل سيصممون سويا منشورات سياحية ؟
• هل سيصممون قائمة الطعام من تلك الدولة ؟
• هل سيضعون إعلانا لاجتذاب الناس لهذه الدولة؟
• أو يصممون لوحة ؟
• أو مونولوج ( مسرحية قصيرة ) أو إعلان إذاعي يروج لتلك الدولة؟
يجب أن تكون قادراً على تزويد الخيارات التي توسع استمتاع الطلبة بالمادة المعطاة لهم.
2. دع الطلبة يضعون استراتيجيات لأهدافهم التعليمية و لتقييم أنفسهم.
يحتاج هؤلاء الطلبة لتقييم أنفسهم و إصدار أحكام ناقدة لعملهم.
3. ابتعد عن مقارنة الأعمار. عمرهم و عمرك الزمني .
وهذه خطوة مهمة جداً, بمعنى إن هؤلاء الطلبة يتجهون إلى التعلم بالطرق الغير تقليدية . التعليم بالاكتشاف يحتاج إلى المثيرات.علمهم عن طرق طرح الأسئلة المثيرة مثل:
• كيف تستطيع أن تكتشف المعلومة؟
• أين تستطيع أن تجد تلك المعلومات؟
• كيف تعرف ذلك ؟ ....الخ.
4. اعمل على اكتشاف مدى معرفة هؤلاء الأطفال المسبقة لموضوع معين.
تذكر دائماً , إذا كانت المادة التعليمية ليست جديدة بالنسبة لهم, لماذا تعرضها عليهم ؟ استخدم لوحة kwl,أي لوحة :ما اعرف مسبقا ؟ , ما أود أن اعرف ؟ , و ماذا تعلمت ؟ , هذه اللوحة تساعدهم على اكتشاف الجديد و تطوير المعلومات المقدمة لهم.
5. إذا كان الطفل يعرف المحتوى مسبقاً, تعدى ذلك إلى خطوة أخرى. شجعهم دائماً على ما يعرفون من معلومات مسبقاً و دعم ذلك.
6. تذكر دائماً أن الأطفال الموهوبين يتعلمون و يفهمون سريعاً. كن مستعداً لذلك بتحضير بعض الأنشطة التي تتحداهم بها.
7. أحرص على توفير المتعة لهم. مرة أخرى لوحة kwl ستساعدهم في استكشاف المتعة في الموضوع المطروح لهم.
8. مساندة الأقران مهمة .وفر فرص لهؤلاء الموهوبين ليعملون مع أقران متماثلين فكرياً معهم.
9. ابتعد عن أنشطة التطبيق و التمرين و تسجيل المعلومات. إن هذه الأنشطة تسبب الضجر الذي عادةً ما يتصاعد إلى سلوكيات غير متوقعة. حافظ على التحدي , وزودهم بأنشطة فيها تحدي وتطور مع التركيز على حل المشكلات.
• مثلاً: بدلاً من قول:ما هو محيط المستطيل الذي له ضلعين 3 و 4 ؟
• اعرضها بالطريقة التالية: كم من المستطيلات التي تستطيع أن تستخرج من محيط 14 وحدة في المستطيل؟
• زودهم بورق منقط أو لوحة جغرافية لاكتشاف الحلول.
• اسألهم إذا ما وجدوا كل المستطيلات , و هل يعرفون إذا وجدوها أم لا؟
10. وفر فرص تعليمية مبنية على أساس البحث بقدر المستطاع. PBl هو نوع من التعليم المبني على أساسيات البحث و الاكتشاف.
Project Based Learning
What is Project Based Learning?
Project Based Learning shifts from the teacher centered model to the student centered model. The teacher is a 'Guide on the Side' as opposed to the 'Sage on the Stage'. PBL is activity based and students take responsibility for their own learning. Here's a list of guiding questions to assist you to set up PBL activities.
1. Do your activities support the varied learning styles? Multiple Intelligence?
2. Is your key role to be the facilitator of learning?
3. Are the learning tasks authentic and meaningful?
4. Are the higher order thinking skills prevalent? (analysis, synthesis, evaluation)
5. Are there opportunities for concrete/hands on learning?
6. Are your students participating in projects that integrate across the subject areas?
7. Do key questions drive your projects? Are you questions focused on inquiry? For instance, an historical project question could be "What are the impacts for today's society and what makes you think so?'
8. Is the assessment component project based?
Key to teaching gifted children (and most children) is finding out what they know. The great way of doing this is through the KWL chart. Each child fills this in prior to you establishing the learning activities.
Here's a PDF copy Once you've established what's known, you can focus your project ideas on what the students need to find out. Try some of the projects listed below in 'related links'.
Project based learning is one of the best ways to organize activities in your classroom to ensure that maximum learning occurs for all students.
Remember, think big but start small. You may want to begin with a language based project first. Once you start down the path of project based learning - it's doubtful you'll return to the ol' Sage on the Stage' approach. Remember, the tell, do, show method hasn't been proven to be very effective in teaching. Project based learning is based on research that promotes lifelong learning for children.
التعليم المبني على البحث و التخطيط
ما هو التعليم المبني على البحث و التخطيط؟
ينتقل التعليم المبني على التخطيط والبحث من المعلم إلى الطالب.علاوة على ذلك المعلم هو المرشد الذي يوجه و يعارض. بمعنى انه المخرج للمشروع. وهذا النوع من التعليم هو مبني على النشاط و الطالب يتحمل مسؤولية تعليمه بنفسه. و إليك قائمة بالأسئلة الموجهة التي تساعدك في هذا النشاط :
1. هل أنشطتك تدعم أساليب التعليم المختلفة. الذكاء المتعدد.
2. هل دورك الإرشادي أن تكون ميسرا و مسهلاًً للعملية التعليمية.
3. هل مهام التعليم أصيلة و هادفة.
4. هل تتبع مهارات التفكير و الهرم المعرفي: التحليل و التركيب و التقييم.
5. هل هذه الفرص واقعية و متماسكة بالنسبة للعملية التعليمية.
6. هل تلاميذك مشاركون في المشاريع التي تتناسب مع المواضيع المعطاة.
7. هل أسلوب الأسئلة يقود لمشروعك ؟ هل تركز أسئلتك على الاستكشاف.على سبيل المثال: سؤال عن مشروع تاريخي يكون كالآتي : ما هو تأثير المجتمع الراهن و ما لذي يجعلك تفكر في ذلك ؟
8. هل التقييم مقسم على أساسيات المشروع ؟
إن أساس تعليم الأطفال الموهوبين و معظم الأطفال هو اكتشاف معرفتهم. وأفضل طريقة لعمل ذلك هو خريطة المعرفة. ماذا أعرف ؟ ماذا أود أن اعرف ؟ ماذا تعلمت؟ يملأ كل طالب هذه الخريطة أو الجدول قبل تأسيسك للأنشطة التعليمية.
متى ما قيمت ما هو معروف من قبل التلاميذ , تستطيع التركيز على أفكار مشروعك و على ما يحتاج الطلاب لاكتشافه. التعليم عن طريق البحث و الاستكشاف يعتبر من أفضل الطرق لتنظيم الأنشطة في الفصل الدراسي ليبرهن أن أقصى درجات التعليم متوفرة لكل الطلبة.
و تذكر, فكر بعمق و ابدأ بشيء صغير . قد تبدأ أولاً بمشروع اللغة , متى ما بدأت طريق التعليم المبني على البحث , من المعضل الرجوع إلى الوراء ,وتذكر أن تخبر و تعمل و توضح الطرق التي لم تكن مثبتة لتكون فعالة في التعليم. التعليم بالبحث هو مبني على البحوث التي ترقي و تؤسس التعليم للأطفال.
المرجع :
1. http://specialed.about.com/od/giftedness/a/giftedsteps.htm
2. http://specialed.about.com/cs/teacherstrategies/a/pbl.htm
A 10-Step Inclusional Model: Giftedness
If you are uncertain about meeting the needs of gifted students within the regular classroom, these 10 steps will put you on the right path. These ten steps point out strategies that enable you to present learning opportunities to promote learning.
1. Always provide choices.
When you're establishing learning opportunities, provide more than one choice for them to demonstrate understanding. For instance, Let's say you're studying a country, let the students determine how they will present their information.
• Will they put together a tourist brouchure?
• Meal Menu from the country?
• Put together a commerical to entice people to come to the specified country.
• Create a poster, skit or radio announcement promoting the country.
You want to be able to provide choices that maximize student interest.
2. Let the students establish their learning goals and self-assessment strategies. These students need opportunities to self-assess and make critical judgements about their work.
3. Deviate from the same old, same old! This is an important step.
These students tend to learn best with non-traditional methods. Discovery learning needs to be promoted.
Prompt them with questions like:
• How can you find out?
• Where can you find that information?
• How do you know?
4. Always find out what these children already know.
Remember, if the learning isn't new, what are you doing it for? Use the KWL Chart (PDF) KWL charts to help with this process.
5. If a child already understands the concept, move onward. Always give them credit for what they already know.
6. Remember that gifted children often grasp concepts more quickly. Be prepared for this. Have challenge activities ready!
7. Always build upon their interests. Again the KWL chart will help establish what the interests are within a given topic.
8. Peer support is critical. Provide opportunity for gifted students to work with their intellectual peers.
9. Avoid drill and practice and note taking activities. This will cause boredom which often escalates into unacceptable behaviors. Keep them challenged. Provide ongoing challenging activities with a problem solving focus.
• For instance, instead of saying what is the perimeter of this 4 x 3 rectangle.
• Pose it this way: How many different rectangles can you make with a perimeter of 14 units?
• Give them dot paper or geoboards to discover the solutions.
• Ask if they've found all of the rectangles and do they know if the have.
10- Give project based learning PBL opportunities as much as possible!
عشر خطوات لنماذج شاملة عن الموهبة:
استراتيجيات لتعزيز التعليم للطلاب الموهوبين في الفصول العادية.
إذا لم تكن متأكداً من إشباع متطلبات الأطفال الموهوبين في الفصول الدراسية العادية , إليك هذه العشر خطوات و التي سوف توجهك إلى الطريق الصحيح. تشير هذه العشر خطوات إلى الإستراتيجية التي تستطيع من خلالها تقديم فرص تعليمية لدعم التعليم و تعزيزه.
1. احرص على توفير الخيارات دائماً.
عندما تؤسس فرص تعليمية , وفر أكثر من اختيار واحد لهم لتثبت الفهم لديهم.
مثلاً: دعنا نقول أنك تدرس دولة من الدول, دع الطلاب يخمنون كيف سوف يعرضون المعلومات.
• هل سيصممون سويا منشورات سياحية ؟
• هل سيصممون قائمة الطعام من تلك الدولة ؟
• هل سيضعون إعلانا لاجتذاب الناس لهذه الدولة؟
• أو يصممون لوحة ؟
• أو مونولوج ( مسرحية قصيرة ) أو إعلان إذاعي يروج لتلك الدولة؟
يجب أن تكون قادراً على تزويد الخيارات التي توسع استمتاع الطلبة بالمادة المعطاة لهم.
2. دع الطلبة يضعون استراتيجيات لأهدافهم التعليمية و لتقييم أنفسهم.
يحتاج هؤلاء الطلبة لتقييم أنفسهم و إصدار أحكام ناقدة لعملهم.
3. ابتعد عن مقارنة الأعمار. عمرهم و عمرك الزمني .
وهذه خطوة مهمة جداً, بمعنى إن هؤلاء الطلبة يتجهون إلى التعلم بالطرق الغير تقليدية . التعليم بالاكتشاف يحتاج إلى المثيرات.علمهم عن طرق طرح الأسئلة المثيرة مثل:
• كيف تستطيع أن تكتشف المعلومة؟
• أين تستطيع أن تجد تلك المعلومات؟
• كيف تعرف ذلك ؟ ....الخ.
4. اعمل على اكتشاف مدى معرفة هؤلاء الأطفال المسبقة لموضوع معين.
تذكر دائماً , إذا كانت المادة التعليمية ليست جديدة بالنسبة لهم, لماذا تعرضها عليهم ؟ استخدم لوحة kwl,أي لوحة :ما اعرف مسبقا ؟ , ما أود أن اعرف ؟ , و ماذا تعلمت ؟ , هذه اللوحة تساعدهم على اكتشاف الجديد و تطوير المعلومات المقدمة لهم.
5. إذا كان الطفل يعرف المحتوى مسبقاً, تعدى ذلك إلى خطوة أخرى. شجعهم دائماً على ما يعرفون من معلومات مسبقاً و دعم ذلك.
6. تذكر دائماً أن الأطفال الموهوبين يتعلمون و يفهمون سريعاً. كن مستعداً لذلك بتحضير بعض الأنشطة التي تتحداهم بها.
7. أحرص على توفير المتعة لهم. مرة أخرى لوحة kwl ستساعدهم في استكشاف المتعة في الموضوع المطروح لهم.
8. مساندة الأقران مهمة .وفر فرص لهؤلاء الموهوبين ليعملون مع أقران متماثلين فكرياً معهم.
9. ابتعد عن أنشطة التطبيق و التمرين و تسجيل المعلومات. إن هذه الأنشطة تسبب الضجر الذي عادةً ما يتصاعد إلى سلوكيات غير متوقعة. حافظ على التحدي , وزودهم بأنشطة فيها تحدي وتطور مع التركيز على حل المشكلات.
• مثلاً: بدلاً من قول:ما هو محيط المستطيل الذي له ضلعين 3 و 4 ؟
• اعرضها بالطريقة التالية: كم من المستطيلات التي تستطيع أن تستخرج من محيط 14 وحدة في المستطيل؟
• زودهم بورق منقط أو لوحة جغرافية لاكتشاف الحلول.
• اسألهم إذا ما وجدوا كل المستطيلات , و هل يعرفون إذا وجدوها أم لا؟
10. وفر فرص تعليمية مبنية على أساس البحث بقدر المستطاع. PBl هو نوع من التعليم المبني على أساسيات البحث و الاكتشاف.
Project Based Learning
What is Project Based Learning?
Project Based Learning shifts from the teacher centered model to the student centered model. The teacher is a 'Guide on the Side' as opposed to the 'Sage on the Stage'. PBL is activity based and students take responsibility for their own learning. Here's a list of guiding questions to assist you to set up PBL activities.
1. Do your activities support the varied learning styles? Multiple Intelligence?
2. Is your key role to be the facilitator of learning?
3. Are the learning tasks authentic and meaningful?
4. Are the higher order thinking skills prevalent? (analysis, synthesis, evaluation)
5. Are there opportunities for concrete/hands on learning?
6. Are your students participating in projects that integrate across the subject areas?
7. Do key questions drive your projects? Are you questions focused on inquiry? For instance, an historical project question could be "What are the impacts for today's society and what makes you think so?'
8. Is the assessment component project based?
Key to teaching gifted children (and most children) is finding out what they know. The great way of doing this is through the KWL chart. Each child fills this in prior to you establishing the learning activities.
Here's a PDF copy Once you've established what's known, you can focus your project ideas on what the students need to find out. Try some of the projects listed below in 'related links'.
Project based learning is one of the best ways to organize activities in your classroom to ensure that maximum learning occurs for all students.
Remember, think big but start small. You may want to begin with a language based project first. Once you start down the path of project based learning - it's doubtful you'll return to the ol' Sage on the Stage' approach. Remember, the tell, do, show method hasn't been proven to be very effective in teaching. Project based learning is based on research that promotes lifelong learning for children.
التعليم المبني على البحث و التخطيط
ما هو التعليم المبني على البحث و التخطيط؟
ينتقل التعليم المبني على التخطيط والبحث من المعلم إلى الطالب.علاوة على ذلك المعلم هو المرشد الذي يوجه و يعارض. بمعنى انه المخرج للمشروع. وهذا النوع من التعليم هو مبني على النشاط و الطالب يتحمل مسؤولية تعليمه بنفسه. و إليك قائمة بالأسئلة الموجهة التي تساعدك في هذا النشاط :
1. هل أنشطتك تدعم أساليب التعليم المختلفة. الذكاء المتعدد.
2. هل دورك الإرشادي أن تكون ميسرا و مسهلاًً للعملية التعليمية.
3. هل مهام التعليم أصيلة و هادفة.
4. هل تتبع مهارات التفكير و الهرم المعرفي: التحليل و التركيب و التقييم.
5. هل هذه الفرص واقعية و متماسكة بالنسبة للعملية التعليمية.
6. هل تلاميذك مشاركون في المشاريع التي تتناسب مع المواضيع المعطاة.
7. هل أسلوب الأسئلة يقود لمشروعك ؟ هل تركز أسئلتك على الاستكشاف.على سبيل المثال: سؤال عن مشروع تاريخي يكون كالآتي : ما هو تأثير المجتمع الراهن و ما لذي يجعلك تفكر في ذلك ؟
8. هل التقييم مقسم على أساسيات المشروع ؟
إن أساس تعليم الأطفال الموهوبين و معظم الأطفال هو اكتشاف معرفتهم. وأفضل طريقة لعمل ذلك هو خريطة المعرفة. ماذا أعرف ؟ ماذا أود أن اعرف ؟ ماذا تعلمت؟ يملأ كل طالب هذه الخريطة أو الجدول قبل تأسيسك للأنشطة التعليمية.
متى ما قيمت ما هو معروف من قبل التلاميذ , تستطيع التركيز على أفكار مشروعك و على ما يحتاج الطلاب لاكتشافه. التعليم عن طريق البحث و الاستكشاف يعتبر من أفضل الطرق لتنظيم الأنشطة في الفصل الدراسي ليبرهن أن أقصى درجات التعليم متوفرة لكل الطلبة.
و تذكر, فكر بعمق و ابدأ بشيء صغير . قد تبدأ أولاً بمشروع اللغة , متى ما بدأت طريق التعليم المبني على البحث , من المعضل الرجوع إلى الوراء ,وتذكر أن تخبر و تعمل و توضح الطرق التي لم تكن مثبتة لتكون فعالة في التعليم. التعليم بالبحث هو مبني على البحوث التي ترقي و تؤسس التعليم للأطفال.
المرجع :
1. http://specialed.about.com/od/giftedness/a/giftedsteps.htm
2. http://specialed.about.com/cs/teacherstrategies/a/pbl.htm
الخميس مايو 09, 2013 10:32 pm من طرف قداري محمد
» استخدام طريقة العروض العملية في تدريس العلوم
الخميس أبريل 18, 2013 10:26 am من طرف قداري محمد
» Ten ways to improve Education
الخميس فبراير 21, 2013 8:44 am من طرف بشير.الحكيمي
» مقتطفات من تصميم وحدة الإحصاء في الرياضيات
الثلاثاء يناير 29, 2013 8:30 am من طرف بشير.الحكيمي
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء يناير 02, 2013 7:49 am من طرف انور..الوحش
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء ديسمبر 19, 2012 10:00 am من طرف محمدعبده العواضي
» الواجبات خلال الترم 5
السبت أكتوبر 06, 2012 11:12 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم4
السبت أكتوبر 06, 2012 11:11 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم3
السبت أكتوبر 06, 2012 11:10 pm من طرف بشرى الأغبري