منتــــدى الدكتور عبد الســــلام دائل... تربية....علــــــــوم.... تكنولوجيـــــــا

مرحبابكم

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتــــدى الدكتور عبد الســــلام دائل... تربية....علــــــــوم.... تكنولوجيـــــــا

مرحبابكم

منتــــدى الدكتور عبد الســــلام دائل... تربية....علــــــــوم.... تكنولوجيـــــــا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
                 
     

 

نتائج التربية البيئية لطلبة البيولوجي والانجليزي على هذا الرابط: http://abdulsalam.hostzi.com/resultterm2.htm

المواضيع الأخيرة

» استخدام طريقة العروض العملية في تدريس العلوم
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالخميس مايو 09, 2013 10:32 pm من طرف قداري محمد

» استخدام طريقة العروض العملية في تدريس العلوم
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالخميس أبريل 18, 2013 10:26 am من طرف قداري محمد

» Ten ways to improve Education
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالخميس فبراير 21, 2013 8:44 am من طرف بشير.الحكيمي

» مقتطفات من تصميم وحدة الإحصاء في الرياضيات
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالثلاثاء يناير 29, 2013 8:30 am من طرف بشير.الحكيمي

» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالأربعاء يناير 02, 2013 7:49 am من طرف انور..الوحش

» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 19, 2012 10:00 am من طرف محمدعبده العواضي

» الواجبات خلال الترم 5
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالسبت أكتوبر 06, 2012 11:12 pm من طرف بشرى الأغبري

» الواجبات خلال الترم4
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالسبت أكتوبر 06, 2012 11:11 pm من طرف بشرى الأغبري

» الواجبات خلال الترم3
أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Icon_minitimeالسبت أكتوبر 06, 2012 11:10 pm من طرف بشرى الأغبري

مكتبة الصور


أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Empty

التبادل الاعلاني


    أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية

    avatar
    بشرى الأغبري
    super 2


    عدد المساهمات : 387
    تاريخ التسجيل : 21/05/2012
    العمر : 42

    أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية Empty أثر استخدام حقيبة تعليمية لتدريس اللغة العربية للتلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية

    مُساهمة من طرف بشرى الأغبري الثلاثاء سبتمبر 11, 2012 3:56 pm

    ملخص الدراسة :

    مشكلة الإعاقة مشكلة عانت منها المجتمعات على مر عصورها التاريخية، فمن الرفض و الإبادة إلى الإيواء والعزل في أماكن خاصة، إلى التعليم الديني إلى الاهتمام والتعليم وأخيراً إلى الدمج الكامل الذي يعيشه المعاق اليوم، وكان لنزول الأديان السماوية أكبر الأثر في تغيير المعاملة والإحسان إلى هذه الفئة وبالذات الدين الإسلامي الذي دعا إلى المساواة والإحسان وتقديم يد العون والمساعدة إلى كل محتاج وحض عليها، ثم إلى تقدم الشعوب والإمكانات المادية والصحية والتعليمية في الوقت الحاضر، وبتقدم البحوث والدراسات التربوية والنفسية، التي عملت على إيجاد أفضل الوسائل والأساليب التعليمية للتلاميذ عامة وذوي الاحتياجات الخاصة بشكل خاص، وجد أن هناك فروق فردية بين التلاميذ، يجب أن تراعى عند تقديم المادة العلمية وأثناء سير العملية التعليمية، وتظهر هذه الفروق بين ذوي الاحتياجات الخاصة بشكل أكبر، كما وجد أن هناك أهمية كبيرة للتعلم الذاتي، والذي يكون فيه المتعلم مسئولاً عن تعلمه ويتقدم فيه بحسب قدرته وإمكاناته، وينتقل فيها محور العملية التعليمية من المعلم إلى المتعلم، مما يخفف العبأ على المعلمين ويجعلهم مرشدين وموجهين ومتابعين لسير التلميذ في عملية التعلم وتحقيق الأهداف المرجوة من العملية التعليمية، وأحد أساليب التعلم الذاتي أسلوب الحقيبة التعليمية، التي أثبتت فاعليتها في كثير من البحوث والدراسات الأجنبية والعربية التي أجريت لمعرفة مدى فاعليتها، والدراسة التي بين أيدينا الآن تتناول أثر استخدام هذه الحقيبة المعدة للتلاميذ المكفوفين في مادة اللغة العربية في الجمهورية اليمنية، في تحصيلهم العلمي وتحقيق الأهداف التي وضعت من أجله.

    الإحساس بالمشكلة :

    وجد الباحث من خلال دراسته الميدانية على التلاميذ المكفوفين في الجمهورية اليمنية ومناهجهم الدراسية بما تحتويه من محتوى وأهداف وطرق ووسائل وأنشطة وأدوات للتقويم الآتي:

    1. يطبق على التلميذ الكفيف نفس قواعد النجاح والرسوب وأعمال السنة وفق القرارات الوزارية المنظمة لعملية التقويم في مدارس التعليم العام دون مراعاة لوضع وإمكانات وقدرات الطفل الكفيف.

    2. يدرس التلاميذ المكفوفين نفس مناهج اللغة العربية التي يدرسها التلاميذ المبصرين بعد إعادة طبعها بطريقة برايل، وليست في متناول جميع المكفوفين حتى الآن.

    3. يتم التدريس والتقويم و تقدم الوسائل التعليمية دون مراعاة الفروق الفردية والإمكانات الخاصة للتلاميذ المكفوفين.

    4. يتم إعداد معلم المكفوفين إعداداً أكاديمياً دون إعطاءه أي معلومات عن كيفية التعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة بشكل عام والمكفوفين بشكل خاص.

    وتجيب الدراسة على التساؤلات الآتية:

    س1/ ما أفضل الوسائل والأنشطة التي يمكن أن يستخدمها معلم اللغة العربية للمكفوفين والتي تساعد التلميذ الكفيف على الاستفادة من فهم مادة اللغة العربية؟

    س2/ ما محتوى الحقيبة التعليمية في اللغة العربية للمكفوفين؟

    س3/ ما أدوات التقويم المناسبة للتلميذ الكفيف؟

    س4/ ما فعالية استخدام الحقيبة التعليمية في اللغة العربية للمكفوفين؟

    أهداف الدراسة:

    ‌أ- تعرف أفضل الوسائل والطرق لتدريس المكفوفين بصرياً.

    ‌ب- إلقاء الضوء على أهمية التعليم الفردي بالنسبة للمكفوفين.

    ‌ج- إلقاء الضوء على أهمية الحقائب التعليمية كإحدى الوسائل التي تساعد المكفوفين على التعلم.

    ‌د- تعرف وسائل التقويم المناسبة وكيفية صياغتها.

    أهمية الدراسة:

    تساعد الدراسة الحالية كل من:

    (أ) التلميذ الكفيف: تحدد أفضل الطرق والوسائل التعليمية التي تساعد الكفيف على التعلم بشكل أفضل.

    (ب) معلم المكفوفين: حيث تسهم في تحسين مستوى أداء معلمي المكفوفين من خلال ما يقترحه من طرق تدريس وأنشطة مطورة ووسائل التعليمية تتناسب واحتياجات المواقف التعليمية للمكفوفين.

    (ج) مدربي معلمي المكفوفين: يستفيد منه القائمون على تطوير برامج إعداد المعلم الخاص بالمكفوفين.

    (د) الجهات المسئولة: تفيد جهات الاختصاص في الوزارات المعنية بالاهتمام بالأنشطة والوسائل التعليمية والطرق الحديثة في التدريس والتي تشملها الحقيبة التعليمية.

    (ه) الباحثين والمهتمين: تعد هذه الدراسة محاولة لإدخال أسلوب الحقائب التعليمية للمكفوفين في دائرة البحث في اليمن ويفتح الباب أمام الباحثين للبحث في قضايا تربية وتعليم الفئات الخاصة من خلال ما سيثيره من موضوعات وتوصيات.



    عينة الدراسة:

    هي عينة مكونة من 31 تلميذاً كفيفاً وتلميذةً كفيفةً، من ثلاث من محافظات الجمهورية اليمنية تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة التجريبية 16 والضابطة 15.

    فروض الدراسة:

    1. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات كل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق القبلي للاختبارات الثلاثة.

    2. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في الاختبارين القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي.

    3. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة في الاختبارين القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي.

    4. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات كل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبارات الثلاثة لصالح المجموعة التجريبية.

    أدوات الدراسة:

    ( أ ) / حقيبة تعليمية مقترحة تحتوي على طرق تدريس ووسائل تعليمية وأنشطة لثلاث وحدات من وحدات مادة اللغة العربية المقررة على الطلاب المكفوفين في الصف السادس الأساسي الفصل الثاني (تصميم الباحث).

    (ب) / اختبار قبلي/ بعدي لقياس مستوى الطلاب المكفوفين في اللغة العربية للمجموعتين الضابطة والتجريبية (تصميم الباحث).

    مكونات الحقيبة التعليمية ( المطبوعة وغير المطبوعة ):

    1. الحاوية أو الكيسة أو الشنطة.

    2. المادة العلمية مطبوعة بطريقة برايل.

    3. أهداف كل وحدة مطبوعة بطريقة برايل.

    4. دليل الحقيبة التعليمية مطبوع بطريقة برايل.

    5. عدد 4 شريط كاسيت يحتوي كل شريط على وحدة من الوحدات الثلاث والرابع للاختبار.

    6. عدد 4 اقرص مدمجةCD يحتوي كلCD على وحدة من الوحدات الثلاث والرابع للاختبار.

    7. بدائل ومجسمات صناعية ومواد طبيعية.

    8. جهاز تسجيل.

    9. الاختبارات القبلية / البعدية مطبوعة بطريقة برايل.

    منهج الدراسة:

    استخدمت الدراسة أسلوب المنظومات وذلك باستخدام منهجين هما المنهج الوصفي وذلك بالإطلاع على الأدبيات والأبحاث في مجال البحث الحالي، والمنهج التجريبي باختيار عينة الدراسة بشكل عشوائي طبقي، وتقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتطبيق اختبار قبلي على المجموعتين، ثم تدريس المجموعة التجريبية بواسطة الحقيبة التعليمية، والمجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية، ثم عمل اختبار بعدي لكلا المجموعتين.

    نتائج الدراسة :

    أثبتت الدراسة أن هناك أثراً كبيراً وفاعلية كبيرة للحقيبة التعليمية على مستوى تحصيل تلاميذ العينة التجريبية في الاختبار ألبعدي للاختبارات الثلاثة، كما أثبتت صحة فروض الدراسة، وأجابت على اسئلة الدراسة

    Suggestions of the study:

    in the light of this study results, the researchers suggests the following:

    1-performance futuristic researches about the effect of the educational package on the blind pupils in the other educational subjects.

    2-Performance futuristic researches about the effect of the educational package on the gifted, auditory handicapped, and the retarded pupils who can learn.

    3-Establishment of special education centers which can present courses to the teachers of the blind, curricula development, preparing the best instructional materials, and study the best educational methods.

    Recommendations of the study:

    In the light at this study results and the theoretical framework , the following recommendations seem pertinent:

    1-Enlightenment of the society of the reasons which lead to different handicapping and the ways to treat, prevent and discover it when happens.

    2-Enlightenment of the society by the ways in which the handicapped should be treated and not considering them with inferiority or contempt them.

    3-Giving more interest to the special needs pupils medically and educationally.

    4-Giving more interest to the teacher of the blind and educating him/her especially in an academic way to enable him/ her teach this group with the most modern techniques , methods , materials and the self-learning styles containing the educational package and training to design and make it.

    5-Paying more attention to the individual differences among pupils and making the best use at these differences to improve the educational and learning process especially with the blind pupils.

    6-Benefiting from this educational package in teaching the blind pupils.

    7-Developing the curricula and prepare them to suit the different handicapping.

    8-Preparing instructional materials that suit the handicapped groups.

    9-This study recommends that educational packages and the styles of self-learning can decrease the burdens of the ministry of Education, and also can make pupils master the learning process.

    10- Arrangement of the educational environment including schools, administrators, teachers, and pupils to receive the blind pupils well.

    Instruments of the study:

    1-A suggested educational package contains methods of teaching, instructional materials and activities for three units from the units of the Arabic language subject which are taught nowadays for the blind six grade pupils in the primary stage during the second term (designed by the researcher).

    2-Pre/post test measures the educational level of the blind pupils in the Arabic language for the experimental and the controlled group (designed by the researcher).

    The contents of the educational package:

    1-The case.

    2-The educational materials printed in Braille method.

    3-The aims of each unit printed in a Braille method.

    4-The teaching guide of the educational package printed in a Braille method.

    5-Four cassette tapes , each tape contains a unit of the three units , and the fourth tape contains the test.

    6-Four CDs , each CD contains a unit of the three units , and the fourth CD contains the test.

    7-Alternatives , industrial maquette and natural materials.

    8-The pre/post tests printed in a Braille method.

    The study method: The present study utilized the descriptive method and the experimental method.

    The results of the study: The study approved that there is a great effect and efficiency of the educational package upon the achievement level of the blind pupils of the experimented group in the post-test.

    D-The official sectors: This study benefits the interested offices in the ministries which are interested in the instructional materials, activities and the modern methods of teaching including the educational package.

    E-The researchers and the interested: This study is atrial to involve the educational package of the blind in the research movement in Yemen, it also encourages the researchers to research in the special education through its recommendations and suggested studies.

    The sample of the study: The sample of this study contains 31 blind male and female pupils , from three governorates in the Republic of Yemen, were divided into two groups, experimental and controlled. The experimental group contains 16 blind pupil and the controlled group contains 15 blind pupils.

    The hypotheses of the study:

    1-There is no difference in the statistical significance in the Alpha level (,05) between the average marks at the experimental and controlled group in the application at the three pre-tests.

    2-There is difference in the statistical significance in the Alpha level (,05) between the average marks at the experimental and the post-test for the post – test.

    3-There is difference in the statistical significance in the Alpha level (,05) between the average marks of the controlled group in the pre-test and the post test for the post – test.

    4-There is difference in the statistical significance in the Alpha level (,05) between the average marks at the experimental group and the controlled group in the post – test application for the three tests for the experimental group.

    3-What are the suitable evaluation tools for the blind pupil ?

    4-What is the efficiency of using the educational package in teaching the Arabic language to the blind pupils ?

    The Purposes of the Study

    This study aims at:

    1.Approaching the best methods of teaching for the blind pupils and recognizing the suitable instructional technologies for them.

    2.Highlighting the importance of the individualized learning for the blind pupils.

    3.Highlighting the importance of the educational packages as one of the tools that help the blind pupils learn.

    4.Approaching the suitable evaluation tools for the blind pupils and how to make them.

    The significance of the study

    This study benefits the following sectors:

    A-The blind pupil: this study determines the best instructional materials and methods which help the blind pupil learn more effectively and in a better way.

    B-The teacher of the blind pupils: This study affects the improvement of the teacher’s levels through the suggested teaching methods , educational activities and the developed instructional materials that go with the needs of the educational situations of the blind pupils.

    C-The trainer of the blind teachers: This study benefits the professionals who are developing the programs of the education of the blind teachers.

    package for the blind pupils in the Arabic language in the Republic of Yemen on their educational achievement and fulfilling the goals which were set for it.

    the background of the problem:

    The researcher has found through his field study ,with the blind pupils in the republic of Yemen and their educational curricula containing the content, goals, methods of teaching , activities and evaluation tools , the following points:

    1-The blind pupil has the same rules of success , failure and the yearly assignments according to the ministerial decisions which organize the evaluation probes in the pupil schools without considering the status, handicapping, and abilities of the blind pupil.

    2-The blind pupils study the same Arabic language curricula which the normal pupils study, after reprinting them according to Braille method, moreover, these reprinting curricula aren’t available to all blind pupils up till now.

    3-The teaching process, evaluation and instructional materials are presented without considering the individual differences and the special abilities of the blind pupils.

    4-The teacher of the blind pupils is prepared academically without giving him/ her any information about how to deal with the special needs generally and the blind pupils especially.

    This study answers the following questions:

    1-What is the best instructional materials and activities which the Arabic language teacher of the blind can use and which help the blind pupil benefit from understanding the Arabic language ?

    2-What is the content of the educational package in the Arabic language for the blind pupils ?

    The study summary

    Introduction:

    Societies have been suffering from the handicapping problem a long the historical periods, moving from refusing and eradication of this handicapped group to accommodating and setting them a side in special places, There was also a movement from the religious education of this handicapped group to the general education, and finally to the complete merging with in the ordinary schools among their healthy peers. The heavenly religions have a great effect on changing the treatment to this group as they urge the people to treat this group kindly, especially the Islamic religion as it calls for equality, kindness and helping the others who are in need , especially the handicapped, The progress and development of people at the present time has also offered the materialistic, medical and educational facilities and care to this handicapped group. As the educational and psychological studies and researches, which aimed at finding the best educational methods and styles to the pupils generally and the special need pupils especially, were been improving, there were individual differences among pupils which should be considered in the presentation of school subjects and through the educational process generally. These individual differences are more obvious and clearer among the special needs students. The educational and psychological studies and researches have given a great importance to the self learning in which the learner is responsible for his/her learning and improves it according to his/ her abilities, Also the core of the educational probes has been moved from the teacher to the learner, as the self learning lightens the burdens of the teachers and making them guides, directors and evaluating the pupils in the learning process and achieving the wanted goals from the educational process. The educational package is one at the most important tools of the self-learning which has approved efficiency in various Arabic and foreign researches and studies. This research handles the effect of using the prepared educational
    http://www.yemen-nic.net/db/studies/studies/detail.php?ID=29504&print=Y



      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة نوفمبر 15, 2024 5:34 pm