الخلفية النظرية التي انطلق منها تصميم التعليم
ملخص
كان الهدف من هذا البحث تعريف القارئ " بعلم تصميم التعليم" من زاويتين رئيستين: أولا الخلفية النظرية التي انطلق منها هذا العلم. ثانيا: مراحل بناء أداة القياس التي تعكس نشاطاته. وكان أهم ما توصلت له الباحثة استنادا إلى ما جاء في البحوث والدراسات التي أجريت حول هذا الموضوع ما يلي:
1- أن علم تصميم التعليم هو فرع من علم تقنية التعليم.
2- وأنه علم يتعلق بالتخطيط للعملية التعليمية التعليمة, وتصميم المناهج, والكتب, والرزم, والمشاريع, والبرامج اللازمة لاستخدام الآلة في التعليم.
3- وقد أصبح هذا العلم في السبعينات من هذا القرن محور العملية التعليمية التعلمية بعد لم يكن له وجود قبل ذلك.
4- وأن مهارات علم تصميم التعليم أصبحت ضرورية لكل من واضع المنهاج, والمعلم, والطالب بهدف تحسين نوعية التعلم والتعليم والوصول إلى نظام تربوي متقدم.
5- وأن أداة القياس التي استحدثتها الباحثة لقياس نشاطات علم تصميم التعليم وإن جاءت في هذا البحث لتخص المعلم, إلا أنه يمكن استخدامها مع واضع المنهاج المدرسي, ومعد البرامج التربوية, والمكلف بتطوير النظام التعليمي كافة.
هذا وقد ورد في البحث توصيات تحث المسؤولين في وزارة التربية والتعليم على الاستفادة من هذا العلم واستخدام مبادئه ونماذجه لدى تصميم العملية التعليمية التعلمية.
The Design Science of Instruction: The Theory and Measurement.
Darwazeh, A. N. (1994). Psychological and Educational Measurement and Evaluation Journal, No. (4), pp. 278-312. Gaza, Palestine.
Abstract
The purpose of this research was to shed light on the design science of instruction from two angles: First, the theoretical background. Second, the tool measurement of its competencies.
Based on previous research and studies conducted on this discipline, the researcher concluded the following findings:
1- The science of instructional design is a discipline within the field of instructional technology.
2- Instructional design is a discipline focusing on how to design instructions ( i.e. curricula, textbooks, instructional materials, projects, programs, and software etc..) systematically according to the principles of instructional design.
3- Since the 1970’s, instructional design became the core component of the instructional process; whereas, it did not exist before that time.
4- In this decade 1990’sthe instructional designer competencies became very important to be acquired not just by the teachers, but also by the curriculum writers, students, and all people who are interested in developing and enhancing the instructional system and its quality.
5- The measurement tool of instructional designer competencies which was developed by the researcher is valid for training teachers. It could also be used by curriculum writers, software designers, and instructional system developers.
However, this research was accompanied by recommendations for further investigation, and encouraging people who are in charge of in the ministry of education to implement the principles of instructional design while they design instruction.
ملخص
كان الهدف من هذا البحث تعريف القارئ " بعلم تصميم التعليم" من زاويتين رئيستين: أولا الخلفية النظرية التي انطلق منها هذا العلم. ثانيا: مراحل بناء أداة القياس التي تعكس نشاطاته. وكان أهم ما توصلت له الباحثة استنادا إلى ما جاء في البحوث والدراسات التي أجريت حول هذا الموضوع ما يلي:
1- أن علم تصميم التعليم هو فرع من علم تقنية التعليم.
2- وأنه علم يتعلق بالتخطيط للعملية التعليمية التعليمة, وتصميم المناهج, والكتب, والرزم, والمشاريع, والبرامج اللازمة لاستخدام الآلة في التعليم.
3- وقد أصبح هذا العلم في السبعينات من هذا القرن محور العملية التعليمية التعلمية بعد لم يكن له وجود قبل ذلك.
4- وأن مهارات علم تصميم التعليم أصبحت ضرورية لكل من واضع المنهاج, والمعلم, والطالب بهدف تحسين نوعية التعلم والتعليم والوصول إلى نظام تربوي متقدم.
5- وأن أداة القياس التي استحدثتها الباحثة لقياس نشاطات علم تصميم التعليم وإن جاءت في هذا البحث لتخص المعلم, إلا أنه يمكن استخدامها مع واضع المنهاج المدرسي, ومعد البرامج التربوية, والمكلف بتطوير النظام التعليمي كافة.
هذا وقد ورد في البحث توصيات تحث المسؤولين في وزارة التربية والتعليم على الاستفادة من هذا العلم واستخدام مبادئه ونماذجه لدى تصميم العملية التعليمية التعلمية.
The Design Science of Instruction: The Theory and Measurement.
Darwazeh, A. N. (1994). Psychological and Educational Measurement and Evaluation Journal, No. (4), pp. 278-312. Gaza, Palestine.
Abstract
The purpose of this research was to shed light on the design science of instruction from two angles: First, the theoretical background. Second, the tool measurement of its competencies.
Based on previous research and studies conducted on this discipline, the researcher concluded the following findings:
1- The science of instructional design is a discipline within the field of instructional technology.
2- Instructional design is a discipline focusing on how to design instructions ( i.e. curricula, textbooks, instructional materials, projects, programs, and software etc..) systematically according to the principles of instructional design.
3- Since the 1970’s, instructional design became the core component of the instructional process; whereas, it did not exist before that time.
4- In this decade 1990’sthe instructional designer competencies became very important to be acquired not just by the teachers, but also by the curriculum writers, students, and all people who are interested in developing and enhancing the instructional system and its quality.
5- The measurement tool of instructional designer competencies which was developed by the researcher is valid for training teachers. It could also be used by curriculum writers, software designers, and instructional system developers.
However, this research was accompanied by recommendations for further investigation, and encouraging people who are in charge of in the ministry of education to implement the principles of instructional design while they design instruction.
الخميس مايو 09, 2013 10:32 pm من طرف قداري محمد
» استخدام طريقة العروض العملية في تدريس العلوم
الخميس أبريل 18, 2013 10:26 am من طرف قداري محمد
» Ten ways to improve Education
الخميس فبراير 21, 2013 8:44 am من طرف بشير.الحكيمي
» مقتطفات من تصميم وحدة الإحصاء في الرياضيات
الثلاثاء يناير 29, 2013 8:30 am من طرف بشير.الحكيمي
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء يناير 02, 2013 7:49 am من طرف انور..الوحش
» تدريس مقرر تقنية المعلومات والاتصالات
الأربعاء ديسمبر 19, 2012 10:00 am من طرف محمدعبده العواضي
» الواجبات خلال الترم 5
السبت أكتوبر 06, 2012 11:12 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم4
السبت أكتوبر 06, 2012 11:11 pm من طرف بشرى الأغبري
» الواجبات خلال الترم3
السبت أكتوبر 06, 2012 11:10 pm من طرف بشرى الأغبري